Kritiikki: 60-vuotias Turun ylioppilasteatteri juhlistaa taivaltaan festivaalein

Läsnismusikaalin esittää improryhmä Läsnäolopakko. Kuva: Alina MacDonald

Turun ylioppilasteatteri
ÄN YY TEE TYT! -teatterifestivaali
2.3.–24.3.2019

Turun ylioppilasteatteri viettää tänä vuonna 60-vuotisjuhlavuottaan. Perinteisten teatteriesitysten lisäksi ohjelmistossa on paljon muutakin. Juhlavuoden aloittaa teatterifestivaali ÄN YY TEE TYT! kolmen tuoreen esityksen voimin.

Nälkätaiteilija

Sisarukset Helka ja Olavi Ermala ovat laatineet yhdessä kiinnostavan uudelleentulkinnan Franz Kafkan novellin ”Nälkätaiteilija” (1924) pohjalta. Esitys on Kafkalle tyypilliseen groteskiin tyyliin toteutettu ironinen ja absurdi satiiri. 

”Nälkätaiteilija” kertoo taiteilijasta, joka tekee taidetta nälän näkemisestä. Taiteenlajinsa kuoltua hän unohtuu itsekin historian havinaan. Nälkäänäkevä taiteilija rinnastetaan sirkuseläimeen, jota lapset vanhempineen tulevat häkin eteen ihmettelemään. Kuten Kafkan teksteissä monesti, tässäkin päähenkilö päätyy yhteiskunnan hylkäämäksi – oman aikansa ohi ajamaksi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Nälkätaiteilijaa esittävät kaikki neljä esiintyjää vuorollaan. Kuva: Alina MacDonald

Nelihenkisellä näyttelijäkaartilla (Olavi Ermala, Nuppu Ervasti, Joona Pyökki ja Jere Rostedt) toteutettu esitys etenee tasaisen koukuttavalla rytmillä kuin painostava kellontikitys. Roolitusratkaisut ovat kekseliäitä. Näyttelijät saattavat vaihtaa roolia sormennapsautuksesta ja toisintaa yhtä roolia useamman esittäjän voimin.

Näyttelijäntyö lavalla on muutenkin kokonaisvaltaista, ruumiilla näyttelemistä. Näyttelijöiden lisäksi lavalla nähdään luurankonukke, nälkätaiteilijan ensisijainen esittäjä. Ironinen huumori saakin esityksessä valtavan tilan.

Vaikka esitys on tekstipainotteinen ja novellia toistetaan ääneen pitkiä pätkiä, on itse esittämiselle jätetty tilaa. Sävyttömän kertojaäänen tehtävä tapahtumien taustalla on vain tukea ja kommentoida nasevasti tapahtumien kulkua. Dramatisoinnissa on uskaltauduttu irtautumaan alkutekstistä, mikä auttaa tulkitsemaan esitystä uusin tavoin.

Läsnismusikaali

Läsnäolopakko on Turun ylioppilasteatterin oma improryhmä. Läsnismusikaali puolestaan on ryhmän esittämä improvisaatioon perustuva musikaali. Esitys on siis joka kerta erilainen. Läsnismusikaalin ensi-illassa nähtiin talviurheiluaiheinen musikaali nimeltään ”Kansallinen häpeä”. Mitäköhän seuraavaksi?

Improvisaatioesitys on vuorovaikutteinen siten, että yleisöllä on mahdollisuus päästä jonkin verran vaikuttamaan esityksen sisältöön, mutta kun lähtökohta ja esityksen raamit ovat selvillä, saa yleisö heittäytyä perinteiseen katsojan rooliinsa.

Sen lisäksi, että esiintyjät lavalla (Antti Ainola, Alina Kilpinen, Miretta Kujamäki, Vehka Liimatainen, Ville Pakarinen ja Kaisa Suokas) saavat koetella improvisaation edellyttämää paineensietokykyään, myös esityksen ääni- ja valosuunnittelu (Ilmari Aitoaho, Anniina Salminen ja Riina Piekkala) tapahtuu hetkessä. Musiikista lavalla vastaava Antti Ainola myötäilee esityksen käänteitä ja tuo siihen samalla oman osuutensa uusilla sävyillä ja äkillisillä tunnelmanvaihdoksilla.

Koska kyseessä on musikaali, esitys etenee laulu laululta eteenpäin. Ensi-illassa juonenkäänteistä ei ollut pulaa, mutta kaikista konflikteista huolimatta esitys onnistuttiin viemään loppuun eheästi ja tarinalinjat sulkien.

Läsnismusikaali voisi tulevissa esityksissään olla kenties viihdyttävämpi, jos esiintyjät raaskisivat heittäytyä vielä uskaliaammin. Impromusikaali rakentuu ennalta sovitulle kaavalle, jonka tarkoitus on helpottaa esiintyjien heittäytymistä, mutta samalla toimia eräänlaisena turvaverkkona. Sopimuksenvaraisuudessa tärkeintä onkin säilyttää tasapaino.

Teatterifestivaalilla nähdään myös Iina Löppösen ohjaama tanssillinen esitys What if?

Please follow and like us:

More Like This


Kategoriat


Kritiikki

Avainsanat


Tykkää ja jaa


RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://lumooja.fi/kritiikki-60-vuotias-turun-ylioppilasteatteri-juhlistaa-taivaltaan-festivaalein">
Twitter