”Ihminen on todellinen hirviö”

Teatteri-ilmaisun ohjausta Metropolia-ammattikorkeakoulussa opiskeleva Sari Lähteinen, 32, viimeistelee lopputyönään näytelmää Sinusta välitetään. Teoksessa sukelletaan ihmisyyden yöpuoleen kauhun ja väkivallan estetiikan keinoin. Teatterintekijä ja kauhun suurkuluttaja kertoo kauhuteatterista – veren voimasta.

Mikä oli ensimmäinen lukemasi kauhukirja?

Olin Angela Sommer-Bodenburgin Pikku vampyyri -kirjojen himolukija, mutta ensimmäinen varsinainenkauhulukukokemukseni on Lauri Simonsuuren toimittama Mytologisia tarinoita. Tuo aavetarinakokoelma oli lapsuudessa lempikirjojani.

Miten suhteesi kauhuun on muuttunut vuosien varrella?

Nykyään minua kiinnostaa enemmän se, kuinka kauhea ihminen voi toiselle ihmiselle olla. Kauhun psykologinen puoli on vienyt voiton goresta, ensisijaisesti yleisön shokeeraamiseen tähtäävistä sadistisen väkivallan kuvauksista. Pelkkä teinien tappaminen ei enää riitä, koska se ei tarjoa juurikaan uusia ajattelumalleja tai oivalluksia.

Millaista kauhua ja missä muodossa eniten kulutat?

Katson oikeastaan kaiken kauhun minkä käsiini saan, olipa se sitten tehty isolle tai pienelle ruudulle. Psykologinen kauhu sekä scifin ja kauhun sekoitus kuuluvat suosikkeihini. Parasta on kuitenkin apokalyptinen kauhu! Ei ole niin väliä, missä muodossa maailmanloppu tulee, kunhan se vain tulee.

Kauhukirjallisuudessa olen viehtynyt novelleihin. Viime aikoina olen ahminut suomalaista uusrahvaanomaista spekulatiivista fiktiota (URS). Siinä on paljon kauhuelementtejä.

Kuka kauhukirjailija on tehnyt sinuun erityisen vaikutuksen; onko sinulla esikuvia?

Minulla ei ole tekijäesikuvia sen paremmin kirjallisuudessa kuin elokuvassakaan. Puhuisin pikemminkin vaikuttavista teoksista. Niistä tärkeimpiä elokuvallisia vaikuttajia ovat James Cameronin Alien -elokuvat, Draculan tarina monenakin eri versiona sekä Erik Blombergin kotimaisen kauhun mestariteos Valkoinen peura.

Näin 5-vuotiaana Warnerin klassisen mustavalkoisen muumio-elokuvan. Se on yhä ainut kauhuelokuva, josta olen nähnyt painajaisia.

Millainen oli matkasi kauhun kokijasta sen tekijäksi?

Kun ensimmäistä kertaa pääsin itse päättämään mitä lavalle tulee, sisällöstä tuli kauhua; ei tiedostetusti vaan luonnollisesti. En usein ajattele tekeväni kauhua, ihmiset vain pitävät lopputulosta kauhuna.

Olen pienestä asti kuvittanut lukemaani mielessäni ja analysoinut näkemääni, joten lukijan/katsojan/kokijan ja tekijän raja on ollut aina minulle sumea. Kun näkee maailman kauhuestetiikan läpi, saa herkimmästäkin romanttisesta komediasta väännettyä kauhuversion.

Kerro näytelmästäsi Sinusta välitetään. Kuinka kauhu luodaan teatteriin?

Teatteriin ei voida luoda kaikkia niitä erikoisefektejä, joilla kauhu tehdään valkokankaalla. Tämän takia monet eivät uskalla tuoda kauhua teatterilavalle. Sinusta välitetään käyttää kameroita ja kahta lavaa luodakseen elokuvista tuttua tunnelmaa sillä erotuksella, että näillä lavoilla on elävä yleisö. Kauhussa ei kuitenkaan ole kyse vain tehosteista vaan tunteesta.

Katsojakokemus teatterissa on paljon intiimimpi kuin elokuvaa katsottaessa. Juuri läheisyyttä voidaan käyttää kauhuteatterissa hyväksi. Psykologinen kauhu voidaan luoda hyvinkin pienillä keinoilla, eikä veren vahvaa voimaa tule aliarvioida. Kun ymmärtää, että kauhu on olemukseltaan aistillista, sen voi toteuttaa myös lavalle.

Mitkä teemat sinua kauhussa eniten kiehtovat?

Se, miten ihminen on peto ihmiselle. Kauhun kautta voidaan käsitellä tuota ihmispetoa: sitä, kuinka pitkälle ihminen menee.

Kavahtaisitko titteliä kauhunäytelmäkirjailija?

En toki! En tosin ole varma onko kirjailija oikea titteli. Olen ehkä mieluummin kauhunäytelmätoteuttaja.

Ns. normaali käsikirjoittaminen ei parhaiten kuvaa työskentelytapaani. Käytän useita kirjoitusmetodeja. Suurin osa dialogista tulee näyttelijöiltä improvisaation kautta. Minulla on hyvin tarkka kuva siitä, miltä kohtausten tulee näyttää, kuulostaa ja tuntua, mutta lopullinen versio riippuu aina koko työryhmän panoksesta.

Mikä kauhun klassisista hirviöistä on suosikkisi ja miksi?

Psykopaatti – ajatteleva ja älykäs mutta tappava. Psykopaatti pakottaa meidät miettimään, mikä tekee ihmisen. Ihminen on todellinen hirviö, ja siksi ainut oikeasti pelottava hirviö.

Mikä nykyteos tai kuka nykykirjailija sinua puhuttelee?

Tiina Raevaaran Hukkajoki sekä Maarit Verronen ja Saara Henriksson. Nykykirjallisuuden ilmiöistä suosikkini on jo aiemmin mainitsemani URS eli uusrahvaanomainen spekulatiivinen fiktio, uusi suomalainen kirjallinen underground-liike, joka julkaisee jatkuvalla syötöllä antologioita ja kioskipokkareita. Luen lähes ne kaikki.

Mitä toivoisit kotimaisen kauhun kentällä tapahtuvan?

Toivoisin ennakkoluulotonta ja rohkeaa otetta, uskallusta tehdä rehellisesti kauhua ilman sen pakonomaista viihteellistämistä. On turha flirttailla genren kanssa, jos sortuu paineen alla ja päätyykin tekemään jotakin kauhuun anteeksipyydellen viittaavaa.

Teksti: Tiia R. Junnonaho

Kategoriat