Kritiikki: Puskafarssi 2019 – kesäteatteria kieli poskella

Kuva: Jussi Ronkainen

Iina Löppönen, ohjaus
Puskafarssi 2019
Turun ylioppilasteatteri, 25.7.–29.8.

Upea, maalaisromanttinen miljöö huokuu vuosisataista tunnelmaa, hiljaisuutta ja rauhaa. Näyttämönä Liedon Vanhalinna tarjoaa mitä moninaisimmat ja soveliaat puitteet kesäteatterille. 

Jokainen kolkka onkin hyödynnetty ajatuksella Turun ylioppilasteatterin tuotannossa Puskafarssi 2019.

Ohjaaja Iina Löppönen ja työryhmä yhdessä ovat koostaneet esityksen, jossa perinteisen kesäteatterin elementtejä parodioidaan. Lopputulos on omintakeinen kesäillan komedia. Kepeätunnelmainen näytelmä kommentoi sopivan kevyellä otteella ajankohtaisia tapahtumia ja teemoja.

Oman lisänsä ensi-iltanäytöksessä toivat dialogiin puuttuneet, aitauksessa päivystäneet lampaat määkinällään. Tahaton komiikka ei tosin ollut ainoa yleisöstä naurua kirvoittanut tekijä.

Liedon piskuiseen maalaiskylään saapuu Helsingin Kalliosta Onnellisuusfestareita järjestävä parivaljakko, ylimielinen Lady Blackburn (Ia Nissinen) ja ylienerginen Kettu (Janika Peltola).

Heidän tehtävänään on vakuuttaa kyläläisille, että festivaali tuo paitsi onnellisuutta myös mainetta ja mammonaa. Lieto on aika nostaa maailmankartalle. Tarinan keskiöön nousee jännite paikallisväestön ja festarin työryhmän välillä.

Hivenen erikoiset lietolaishahmot, niitä näitä turiseva Espoo (Heta Hakkarainen), Jalo (Sisu Juhanoja), kalastusta rakastava Iivari (Roosa Koskinen) ja vastarannan kiiski Jaatinen (Ia Nissinen) lämpenevät kuin lämpenevätkin idealle ja juhlat voivat alkaa.

Kuva: Jussi Ronkainen

Ohjelmassa onkin musiikkia, kansantanssia ja kesäesineiden viskomista. Onnellisuusfestarien maskotiksi saadaan kosiskeltua Kapteeni_Milleniaali, some-menestys ja jalo supersankari, mutta kuka onkaan tämä salamyhkäinen Instagram-julkimo?

Soppaan lisälusikoita tuo puskista ilmestyvä Eloveenatar (Olga Rantalaiho), joka etsii juuriaan ja äitiään lietolaisten keskuudesta. Nähdäänpä esityksessä myös romanssia ja kadonneen luontoyhteyden etsintääkin. 

Monipuoliset hahmot täydentävät toisiaan sopivasti draaman kaarta kuljettaen. Joskin lyhyesti esitelty lady Blackburnin äiti olisi voinut astua lavalle jo aiemminkin – niin hupaisa oli tuo amerikkalaisittain korostanut, valaistunut kosmopoliitti ja Mustapalon klaanin matriarkka.

Tempo vaihtelee vilkkaasta kohelluksesta rauhaisampaan kesäillan viettoon. Katsojana saattaa hengästyä näyttelijöiden puolesta, jotka paikoittain juoksevat aropupujen lailla. Auringon laskiessa esitys päättyy tunnelmallisesti ja palaset loksahtelevat paikoilleen.

Esitystä säestäneet Antti Ainola, Topias Kavasto ja Alina Kilpinen ansaitsevat kiitoksen tunnelman luomisesta. Musiikki ei vain soinut taustalla, vaan sen avulla tahditettiin ja myös raamitettiin kohtauksia. Musiikkinumeroilla annettiin yleisön hetken hengähtää yli kaksituntisen esityksen aikana. Kappaleiden lyriikat jatkoivat esityksen ironista ja koomillista otetta päivän polttavia teemoja käsitellen.

Turun ylioppilasteatteri: Puskafarssi 2019

Ohjaus: Iina Löppönen
Esiintyjät: Heta Hakkarainen, Sisu Juhanoja, Roosa Koskinen, Ia Nissinen, Janika Peltola & Olga Rantalaiho
Ohjaajan assistentti: Jeannette Rönkkö
Käsikirjoitustiimin vastaava: Pasi Kirvesoja
Käsikirjoittajat: Jouni Kekkonen, Riina Piekkala, Joona Pyökki & Saara Sillvan
Äänisuunnittelu: Karen Soinila
Muusikot: Antti Ainola, Topias Kavasto & Alina Kilpinen
Valosuunnittelu: Zai Sainio
Tekniikan ajajat: Heli Korvuo, Anniina Salminen & Aleksi Telilä
Puvustajat: Venla Ahosola & Jonna Harju
Lavastus: Jouni Kekkonen
Grafiikka: Paulo Machado
Valokuvat: Jussi Ronkainen
Kansantanssien opetus ja koreografia: Matti Tapani
Tuottajat: Sara Mäkinen & Alina MacDonald

Please follow and like us:

More Like This


Kategoriat


Kritiikki

Avainsanat


Tykkää ja jaa


RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter