Puvustuksella on tärkeä merkitys näytelmissä ja elokuvissa. Miksei kaunokirjallisuudessakin? Oletko sinä pysähtynyt henkilöhahmojesi pukeutumisen äärelle?
Tämän joulukalenteriluukun neuvot, ideat ja vinkit on koottu pukutaiteilija Nina Korennolta saatujen ideoiden ja huomioiden siivittämänä. Kirjoitusharjoituksessa pääset kokeilemaan, kuinka puvustaisit paperille aivan uuden hahmon.
Aloita harjoitus päättämällä millaisen henkilöhahmon haluaisit luoda. Mieti hänen olemustaan sekä sitä, millaista arkea hän elää. Millaisia tilanteita varten hän pukeutuu?
Lähde tämän jälkeen kuvittelemaan ja kirjoittamaan ylös hänen olemustaan sekä vaatetustaan ja asusteitaan. Kirjoita lopuksi lyhyt proosateksti, jossa henkilö pukeutuu aamulla ja lähtee ulos ja jossa hän myöhemmin palaa takaisin kotiin. Lisää loppuun muutos, joka pukeutumisessa on tapahtunut. Puuttuuko jotain tai onko jotain tullut lisää? Onko jokin mennyt rikki tai muuttanut muotoaan?
Vinkkejä vaatteiden ja asusteiden kerronnalle tarjoamista mahdollisuuksista:
- Äänet – vaatteet eivät ole aina hiljaisia. Vaatteista lähtevillä äänillä voi tuottaa lukijalle vahvoja mielikuvia: korkojen kopina ja auktoriteetti, kumihanskojen narskuminen, satiini hiljaisuudessa, kun paljas reisi liukuu sitä vasten, vetoketjun vetäisy tai vaikkapa natisevat kengänpohjat.
- Miltä vaatteiden materiaali tuntuu ja miten se käyttäytyy? Mieti, millainen on mummin essunhelma lapsen sormissa. Miltä tuntuu, kun satiini tai ohuet kankaat sähköistyessään kiinnittyvät ihoon? Miltä tuntuu tekoturkiksen karheus tai aidon turkiksen pehmeys? Kuinka epämukava on vääränkokoinen vaate? Entä jos vaate on lainattu tai peritty?
- Wardrobe malfunctions. Hattua joutuu pitelemään tuulessa, koroissa ei voi juosta poistamatta niitä, vetoketjut eivät aina aukea.
- Vaatteet osana hahmon ajatusten välittämistä. Liikkuminen vaatteissa, vaatteiden korjailu, lyhyen hameen alas vetäminen, ylimpien nappien napittaminen tai avaaminen.
- Korjaileeko henkilö koko ajan vääränkokoisen tai inhottavan tuntuisen vaatteen jotakin osaa? Jos hahmolla on mukavaa ja kivaa, hän saattaa bileissä löysentää solmiota tai riisua liian hiostavan boleron.
- Värivalintojen vaikutus. Lähteekö hahmo treffeille valkoisessa vai punaisessa? Miten pukeudutaan perinteisiin juhliin? Miten vaatteilla voi erottua?
- Ovatko vaatteet puhtaat, likaiset, kuluneet vai uudet?
- Millaisia asusteita henkilöhahmolla on? Mitä niistä voi päätellä?
- Hyödynnä kirjoitustyössä se, miten hahmot huomioivat toisiaan. Kahden henkilön tavatessa toisensa voit osoittaa, huomioiko henkilö toisen vaatteita tai tietynlaisia vaatteita, ja samalla voit kertoa hahmoista lukijalle. Kommentoivatko hahmot toistensa tai muiden pukeutumista?
- Historiallisten romaanien suhteen Nina Korento neuvoo luetuttamaan tekstin puvuista tietävällä ihmisellä. Esimerkiksi tiettyjä värejä on saattanut olla konkreettisesti mahdotonta saada käsiinsä tiettyinä aikoina. Tietyt asiat ovat olleet toisinaan kiellettyjä ja etenkin tietyiltä katseilta. Vaatteiden ja asusteiden historiaan liittyy myös mielenkiintoista tietoutta! Viuhkoilla kommunikoitiin salaisia viestejä, ikään kuin viestit olisivat olleet nykypäivän emojeja.
- Aikamatkustuskertomuksissa puvuista tietävää voi konsultoida tuottaakseen tahallisia virheitä ristiriitojen avulla. Korento kertoo bonganneensa puolivälissä Outlander-sarjan kautta toisen aikamatkustajan, jonka nykyaikaisuus selvisi keskivertokatsojalle vasta kauden lopussa. Korento huomasi aikakauteen nähden vääränlaisen vaatteen, joten sarjan puvustaja oli tehnyt hyvää työtä antaessaan tarkkasilmäisille vinkin.
- Vaatteilla voi välittää myös hahmon halua kommunikoida valinnoillaan. Hahmo voi kapinoida vaatteella. Laittaako mustaa toisen iloiseen juhlaan tai muokatako exän ostamaa lahjamekkoa? Vaatteella voi kertoa myös poliittisista aatteista, äärivasemmisto näyttää erilaiselta kuin äärioikeisto.
- Mitä hahmo kantaa mukanaan? Onko asuvalinta työhön sopiva vai sellainen, ettei siinä voi tehdä työtä? Kertovatko vaatteet asemasta, varallisuudesta tai sen puutteesta?
Asuihin ja niiden kuvailuun – niin kuin moneen muuhunkin kuvailevaan kirjoittamiseen – voi saada ideoita elokuvista ja tosielämästä. Seuraa ihmisten tapaa kantaa asuaan ja asusteitaan.
Kun kirjoitat, yritä kuvitella ja visualisoida henkilöhahmot tilanteisiin, joista kirjoitat. Millaisen meikin ja kampauksen henkilö laittaisi? Miten kasvoilla näkyy väsymys? Millainen sisustus sopii henkilöhahmosi kotiin, työpaikalle tai oppilaitokseen? Miten sanoitat näitä asioita niin, että lukijakin voi kuvitella hahmot ja ympäristön?
Vinkkejä ja neuvoja antanut Nina Korento on kokenut puvustuksen ammattilainen, jonka kädenjälki on näkynyt esimerkiksi Cheekin, Kamelotin ja Nightwishin musiikkivideoilla. Hän on luonut yli 15 vuoden ajan uniikkeja asuja eri artistien musiikkivideoille. Korento on työskennellyt myös teatterin ja elokuvan puolella. Turun ylioppilasteatterin menestyksekkään produktion Sudenmorsian lisäksi hän oli pääpuvustajana koko perheen elokuvassa Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka, jonka on määrä ilmestyä syksyllä 2021.
Teksti: Elina Laine
Kuva: Pixabay