Kati Rantala-Lehtola on kirjailija, kirjoittamisen opettaja ja väitöskirjantekijä. Hän opettaa kirjoittamista Alkio-opistossa Jyväskylässä. Kirjoittajalle on hänen mukaansa tärkeää uteliaisuus ja avoin mieli.
Miten sinusta tuli kirjoittamisen opettaja?
Olen raumalaissyntyinen nykyään Jyväskylässä asuva akateeminen seikkailija. Opiskelin Tampereen yliopistossa muun muassa suomen kieltä ja myöhemmin Jyväskylän yliopistossa filosofiaa. Tällä hetkellä teen työn ohella väitöskirjaa tunteista ja identiteetistä tieteellisessä kirjoittamisessa. Kirjoittamisen opettaja olen oikeastaan ollut koko työurani opiskeluaikaisia toimittajan töitä lukuun ottamatta. Olen työskennellyt eri oppilaitoksissa, ja kirjoittaminen on toki sisältynyt opetussuunnitelmiin. Esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa vedin tieteellisen kirjoittamisen lisäksi luovan kirjoittamisen kursseja kollegan pyynnöstä. Kun esikoisromaanini Mustarastas laulaa kuoleman yössä (Nysalor-kustannus, 2020) julkaistiin (sukunimellä Rantala), pohdin tarkemmin, mitä oikein osaan ja miten voisin hyödyntää omaa osaamistani paremmin. Silloin aloin suunnitella uusia koulutuksia Alkiolle.
Minkälainen Alkio-opiston kirjoittamisen opintokokonaisuus on?
Lukuvuoden kestävällä luovan kirjoittamisen ja kirjallisuuden opintolinjalla voi opiskella sekä avoimen yliopiston että vapaan sivistystyön opintoja. Opinnot on tarkoitettu täysi-ikäisille aiheesta kiinnostuneille, jotka ovat pyrkimässä yliopistoon, haluavat kehittyä kirjoittajina tai viettää hyödyllisen luovan vuoden. Tänä lukuvuonna opiskelijat suorittivat avoimen yliopiston perusopintoja kirjallisuudesta ja vapaan sivistystyön opintoja luovasta kirjoittamisesta, jossa painopisteet olivat proosassa ja lyriikassa. Viime lukuvuonna perehdyttiin elokuvakäsikirjoittamiseenkin, kun opiskelijat innostuivat tekemään oman lyhytelokuvan.
Mitkä ovat mielestäsi tärkeimpiä asioita, joita kirjoittamisesta voi opettaa?
Ainakin leikki ja avoin mieli ovat tärkeitä. Kun kirjoittamiseen suhtautuu leikkinä, huomaa enemmän mahdollisuuksia ja vapautta. Samalla ajatus siitä, että tekstin pitäisi olla heti valmista, menettää merkityksensä. Keskeisemmäksi nousee kokeileminen ja sen hyväksyminen, että kirjoittaminen on prosessi. Avoimella mielellä tarkoitan uteliaisuutta ja havainnointia, jotka kohdistuvat esimerkiksi ympäröivään todellisuuteen ja mielen liikkeisiin. Tällaisia asioita voi harjoitella. Kirjoittamisessa on tärkeää myös tulla osaksi kirjoittavien ihmisten yhteisöä ja käydä keskustelua tekstien äärellä.
Onko sinulla jotain suosikkiaihetta, jonka opettamisesta erityisesti pidät? Tai josta opiskelijat ovat erityisesti pitäneet?
Tärkeää opiskelijoille on ollut omien ja toisten tekstien tarkastelu ja niistä keskustelu. Annan opiskelijoille työkaluja tekstianalyysiin ja käsittelemme hyvää palautevuorovaikutusta. Opiskelijat ovat usein erittäin kiinnostuneita siitä, miten heidän tekstiään luetaan, mitkä seikat nousevat lukijoille tärkeiksi ja millaisia ideoita syntyy esimerkiksi juonen kehittämiseen. Keskustelu on hyvin antoisaa.
Minkälaiset opetustilanteet ovat jääneet mieleen?
Opiskelijoiden oivallukset. Ne näkyvät heidän kasvoiltaan tai teksteistä. Esimerkiksi viime lukuvuonna mieleen jäi yhden opiskelijan irrottelu tyyliharjoituksissa. Hänen teksteissään oli rohkeaa kokeilemisen meininkiä. Myös sellaiset tilanteet jäävät mieleen, kun joku opiskelija kertoo, että hänelle on avautunut uusi maailma. Sellaista todella tapahtuu, ja se on palkitsevaa.
Onko kirjoittamisen opettamisesta opettajalle hyötyä? Oppiiko opettaessaan itse jotain?
Ehdottomasti opettaja oppii, esimerkiksi opiskelijoista, erilaisista maailmankuvista ja kirjoittamisprosesseista. Mietin, millaisia aihealueita olisi hyvä käsitellä tarkemmin ja millaisesta toiminnasta opiskelijat hyötyisivät. Tehtäväni on ohjata ja tukea opiskelijoita parhaan kykyni mukaan.
Ehtiikö kirjoittamisen opettaja itse kirjoittaa?
Joskus ehtii. Kirjoitan ideoita muistiin heti tuoreeltaan, usein aika myöhään illalla. Raakamateriaalista voi myöhemmin jalostua jotain, mutta se onkin pitkä prosessi. Viime kesänä minulta julkaistiin runokokoelma Tuuliovia (Nysalor-kustannus).
Kenelle suosittelisit kirjoittamisen opintoihin hakeutumista?
Suosittelen kirjoittamisen opintoja sellaiselle, joka haaveilee oman teoksen kirjoittamisesta, yliopisto-opiskelusta tai luovasta vuodesta innostavassa ympäristössä samanhenkisten seurassa. Yleensä kirjoittamisesta kiinnostunut nauttii myös kaunokirjallisuuden lukemisesta.
Alkio-opiston luovan kirjoittamisen opiskelijoiden Aino Luukkosen runoja julkaistiin Lumoojassa 1/2022 ja Suvi Nykäsen novelli “Manner, laavaprinsessa ja luontoäiti” Lumoojan verkkolehdessä.
Kuva: Tiina Alanen